Kött

Idag tänkte jag ta upp min syn på kött, jag äter kött, jag tycker om kött och det bästa jag vet är en mör fläskfile som blivit grillad ute en varm sommarkväll med en fet klick beasås och helst bara en sallad till men gärna klyftpotatis och palsternacka som blivit gyllenbruna i ugnen.
Jag anser inte att det är fel att äta kött.
Det jag anser är fel, är sättet det går till på, från ett levande djur till en grillad stek på grillen.
Att folk inte förstår att deras köttbitar de köper i affärerna är från början ett levande djur, som fötts av en komamma tillexempel, som lever ett ganska kort liv för att sedan åka till ett slakteri för att sedan bli din mat, enkelt förklarat.
Folk verkar inte inse att det är så. Jag såg reaktionerna från gårdagens farmen, där de slaktade en gris. Folk la upp bilder på hur de satt och tjöt och jag kände bara, hallå? ursäkta, va?
Denna gris som igår blev mat till människorna på gården, kan inte haft ett bättre liv eller ett bättre avslut, den har levt i en fin miljö, med rätt foder och med sällskap av sina vänner och det viktigaste av allt, den hade haft möjlighet till att gå ut.
Ända till att Gutta siktade geväret, även då, var denna gris lyckligt ovetande om vad som skulle hända den. Pang, den är borta, och folk tjuter... För att sedan gå till kylen för att göra sig en skinkmacka. Förstår ni själva hur ironiskt det är?
Grisarna som där emot lever i trånga bås, där de bor så trångt att de trampar ihjäl varandra och börjar äta på varandra. Som är framavlade för köttproduktion, de får besprutad mat och när de väl är så pass stora så skickas de ut på en lång lastbilsfärd, har de tur behöver de inte lämna landet men alla har inte den turen, många djur blir skickade ända ner till Italien där de slaktas, men resan tar inte slut där, för det är billigare att stycka köttet i tillexempel USA För att sedan packiteras i, låt oss säga Danmark. Låter det vettigt? Inte direkt va?
De djuren får endast dagsljus genom skitiga fönster, de djuren får aldrig känna riktig jord och lera mellan sina klövar och de får sannerligen aldrig äta färskt gräs på vårkanten och under sommarhalvåret. Det är något att gråta över!
Jag försöker i den mån jag kan få tag på kött som endast varit inom Sverige. Så kallad "närproduction" för jag vill inte ha en värld där mitt kött har rest längre än vad jag någonsin kommer göra bara för att det ska vara så billigt som möjligt. Helst skulle jag vilja ha det som de på farmen har det, kunna ta en gris från gården och kunna njuta av den där grillade köttbiten med gott samvete, för jag vet att den levt gott!

Kommentarer
Postat av: klippet

KÖTT ÄR MORD!

Svar: Jojo, men då hoppas jag inte du går omkring i skogen, då dödar ju du 100tals myror bara sådär. Myror är viktiga för våran balans.
Signe Connman

2014-02-12 @ 13:21:02
Postat av: Såfäja den allsmäktige

Bra skrivet! Men jag kan inte låta bli att gråta ändå när man ser djuret dö. Vet inte varför, men det blir så känslosamt. Men jag håller med dig, dubbelmoral på hög nivå! Och förresten, älskar ditt svar på kommentaren xD hahaha

2014-02-12 @ 14:26:49
Postat av: R

Lägg dessutom till miljö aspekten, hur mycket det tär på vår stackars planet. Uppfödning och transport av djur inom en industri som behandlar djuren långt under dem internationella kraven.

Svar: Precis, helt rätt! Hel sjukt!
Signe Connman

2014-02-12 @ 16:47:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0