Lodjurs jakt

En vän till mig berättade igår att de har skjutit fyra lodjur i västa götaland. Han var mycket upprörd och jag blev också chockad! Jag trodde nämligen att lodjuret var fridlyst näst in till! 
Vi diskuterade detta vidare och båda var mycket upprörda över detta. Han bestämde sig för att ta saken i egna händer och ringa till Länsstyrelsen och fråga vad som fått dem till att ta det beslutet. Jag återkommer till det. 
Först vill jag veta, hur, HUR kan man ens trycka av när man ser ett fritt lodjur. Man ska ju vara glad om man ens ser ett i fritt tillstånd. Jag blir otroligt upprörd över detta! Det finns inget överflöd av dem precis! 
När Kim sedan ringde till Länsstyrelsen, idag. Såg samtalet ut ungefär såhär;
Kvinnan från Länsstyrelsen " Förra året hittade vi 17 familjegrupper som vi ansåg vara friska, i år 23. Och då beslutade länsstyrelsen att vi skulle skjuta 40 djur i Sverige och 4 i västa götaland. osv."

Kim; "JA, men vad ligger bakom beslutet från första början att skjuta 40 stycken?"

Kvinnan från Länsstyrelsen; "Nej det är så enkelt att i Sverige har vi lagar på att vi kan skjuta djur"
HON SA EXAKT DOM ORDEN.
"Lagar på att vi kan skjuta djur"

Alltså ingen egentlig anledning, ingen lavinökning eller något.
 
Kim; "Så ni såg ingen fara i ökningen av 5 familjer på 1 år osv. För dom har ju knappast varit och tagit boskap?"

Kvinnan från Länsstyrelsen; "Nej nej, det är så enkelt att vi i sverige kan skjuta vissa djur under vissa perioder"

Är inte detta rättså sjukt eller, vi kan inte ens få ett vettigt svar på varför man gör detta! 
Maktbehov från människan. De kan skada vilket djur de vill, det kvittar, det finns en lag på att vi kan skjuta djur. 
Var ska djuren få vara utan att vara ivägen från den ständiga spridningen ifrån människan? Det är frågan, att dela våran jord med djur kommer snart inte vara aktuellt. 
Jag är otroligt upprörd över detta. Jag vet inte vad jag mer ska säga. 

Kommentarer
Postat av: Anonym

de kanske blir inavel?

Svar: Hur kan det då bli bättre av att skjuta yttligare djur så det blir ännu mindre?
Signe Connman

2013-03-21 @ 09:14:42
Postat av: Anonym

Anar man här ett jaktmotstånd?

2013-03-21 @ 13:53:32
Postat av: Anonym

Anar man här ett jaktmotstånd?

Svar: Det verkar inte bättre!
Signe Connman

2013-03-21 @ 13:53:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0